Vi hjælper jer hele vejen til en ISO 9001 certificering

Et fuldt projekt hos os indebærer, at vi vejleder jer fra start til I har et certifikat, herunder:

  • Beskrivelse af jeres processer i kvalitetsledelsessystemet 
  • Udførelse af intern audit 
  • Udførelse af ledelsens evaluering
  • Vejledning under ekstern audit

Her tager vi først og fremmest udgangpunkt i jeres hverdag, hvortil vi sikre at ISO kravene også efterleves.
At tage udgangspunkt i virksomheden og dertil sikre efterlevelse af kravene, skaber et meget mere anvendeligt ledelsessystem som er lettere at implementere og at tage imod fra alle ansatte. 

Vi har velafprøvede skabeloner til alt, så selv hvis I starter fra bunden, er der intet at bekymre sig om og vi giver jer en fast pris for vores konsulentydelse, så I kender udgifterne inden projektet startes. 

Få et globalt anerkendt kvalitetsstempel

Med en ISO 9001 certificering blåstempler i jeres indsats med kvalitet. I får en akkrediteret og uvildig tredjeparts dokumentation for, at I lever op til kravene i standarden.
At have styr på kvaliteten hjælper jer med at reducere fejlomkostninger. Samtidig er det et helt grundlæggende krav i dagens erhvervsliv.
Med denne certificering synliggør I overfor kunder, partnere og interessenter, at I tager kvalitet alvorligt. Det kan differentiere jer fra konkurrenter og stille jer stærkere i markedet.

ISO 9001 jeres adgangsbillet til nye opgaver og kunder

Typisk opstår kravet om en ISO 9001 certificering gennem:

  • Kundekrav
  • Udbud
  • Lovkrav

Det forventes, at leverandører har styr på deres kvalitet- og at det er dokumenteret! ISO 9001 er hermed ofte et krav fra interessenter, da et sådan certifikat hurtigt og enkelt viser at en virksomhed er blevet certificeret i kvalitet fra en uvildig part.  
En certificering er derfor i mange brancher blevet en ”license-to-operate”, specielt hvis man handler med store kunder og eller udbud. 

Hvem er vi?

Se vores video, for at få et indblik i hvem vi er og hør en kunde udtale sig om deres oplevelse med ProcessManager. 

Implementering af ISO 9001
kvalitetsledelse

ISO 9001 – hvad skal der til?

At implementere ISO 9001 i sin virksomhed, handler i første omgang at sikre virksomhedens kvalitet.
Dermed er det vigtigt at bygge for virksomhedens skyld og ikke for certifikatet – på denne måde bliver det lettere at få glæde af tiltagene.

I starten skal virksomheden altså kigge i det store billede, definere sine processer, beskrive dem og selvfølgelig anvende så meget af de nuværende processer, rutiner, værktøjer mm. som allerede virker og giver værdi.

Disse beskrivelser er dem der danner rammerne for jeres kvalitetsledelses system, som standarden kræver.
Hos ProcessManager definere og beskriver vi alt dette i ProcessManager Cloud, som har alle nødvendige skabeloner og som giver et godt overblik. For inspiration og indblik   – se denne video

Når I har defineret og beskrevet jeres processer, så skal de vurderes op i mod standarden, for at se hvor I behøver at indarbejde ekstra eller udføre justering, grundet specifikke krav, som f.eks. i kvalitetspolitikken hvor der er bestemte forpligtelser jf. standarden.

Det vi ofte ser, er at virksomheder generelt har rigtigt godt styr på deres drift og i mange tilfælde lever 80-90% op til standarden i det område.
Der hvor de fleste virksomheder “halter efter” jf. standarden er i ledelsesprocesserne og supportprocesserne.

Under ledelses- og supportprocesserne, skal der f.eks. arbejdes med:

kvalitetsmål risikostyring forbedringer
ansvar og beføjelser kommunikation lovgivning
ressourcer kompetencer leverandør evaluering

Når processerne er beskrevet

Når kvalitetsledelsessystemet er på plads, implementeret og har været i drift i en måneds tid, skal der udføres intern audit efterfulgt af ledelsens evaluering.
Vi hjælper vores kunder med dette, men vælger man at udføre det selv, skal man huske at auditeringsområderne skal ske af en uvildig.

Når interne audit og ledelsens evaluering er udført og eventuelle afvigelser lukket, så er det til til selve certificeringen. Certificeringen udføres ikke af os, men af en akkrediteret instans godkendt af f.eks. DANAK.
Vi anbefale gerne de mest relevante certificeringsbureauer for netop jer.

Under certificeringen er vi med hos vores kunder og hvis der skulle opstå en afvigelse eller to, står vi klar til at hjælpe med at få dem løst.
Vi arbejder med fast projektpris, som betyder, at I allerede kender vores pris fra start, for at hjælpe jer i mål med en certificering!

En anerkendt
kvalitetsstandard

Kort om ISO 9001

ISO (International Organization for Standardization) er en stor organisation med mange forskellige internationale anerkendte ISO standarder, hvor alle har et fælles formål, at sætte en ens standard på tværs at lande, organisationer og brancher.

ISO 9001 er en kvalitetsstandard og en af de mest anvendte. Standarden er en ”opskrift” på at gøre tingene på den allerbedste måde med kvalitet i fokus – en slags global “best practise.
Standarden sætter fokus på at forbedre både produkter og ydelser i virksomhedens drift med kunden i centrum.

En certificeringsperiode løber over 3 år, og hele kvalitetssystemet skal være auditeret over denne periode. Auditoren fremsende auditplan inden hvert besøg.

1. år = Hovedaudit ved stage 1 og stage 2
– Ved stage 1 besøger auditøren virksomheden og ser om rammerne for en certificering er til stede.
– Ved stage 2 kommer auditøren ud til virksomheden igen og dennegang bliver kvalitetsledelsessystemet gennemgået mere i dybden samt driften og ansatte auditeres.

2. & 3. år = opfølgnings audit
– Ved et opfølgnings audit kommer auditøren ud og auditere en delmængde af kvalitetsledelsessystemet, driften og ansatte, samt eventuelle forhold fra forrige audit. 

4. år = re-certificering
– ved en re-certificering besøger auditøren virksomheden og udføre audit i tråd med stage 2, hvorefter certifikatet fornyes med en ny 3 årig periode.

En auditering skal skal ikke udenlukkende ses som en eksamen, men og som et værktøj i “ISO processen” for at forbedre kvaliteten.
ISO 9001:2015 er den nuværende gældende standard som udkom i 2015. og i forhold til sin foregænger ISO 9001:2008, er 2015 versionen meget mere fokusere på virksomhedens reelle drift, samt sund fornuft i henhold til, hvordan en virksomhed drives.

Læs mere hos iso.org.

Kort om ISO 9001

ISO (International Organization for Standardization) er en stor organisation med mange forskellige internationale anerkendte ISO standarder, hvor alle har et fælles formål, at sætte en ens standard på tværs at lande, organisationer og brancher.

ISO 9001 er en kvalitetsstandard og en af de mest anvendte. Standarden er en ”opskrift” på at gøre tingene på den allerbedste måde med kvalitet i fokus – en slags global “best practise.
Standarden sætter fokus på at forbedre både produkter og ydelser i virksomhedens drift med kunden i centrum.

En certificeringsperiode løber over 3 år, og hele kvalitetssystemet skal være auditeret over denne periode. Auditoren fremsende auditplan inden hvert besøg.

1. år = Hovedaudit ved stage 1 og stage 2
– Ved stage 1 besøger auditøren virksomheden og ser om rammerne for en certificering er til stede
– Ved stage 2 kommer auditøren ud til virksomheden igen og dennegang bliver kvalitetsledelsessystemet gennemgået mere i dybden samt driften og ansatte auditeres

2. & 3. år = opfølgnings audit
– Ved et opfølgnings audit kommer auditøren ud og auditere en delmængde af kvalitetsledelsessystemet, driften og ansatte, samt eventuelle forhold fra forrige audit. 

4. år = re-certificering
– ved en re-certificering fornyes certifikatet med en ny 3 årig periode.

En auditering skal skal ikke udenlukkende ses som en eksamen, men og som et værktøj i “ISO processen” for at forbedre kvaliteten.
ISO 9001:2015 er den nuværende gældende standard som udkom i 2015. og i forhold til sin foregænger ISO 9001:2008, er 2015 versionen meget mere fokusere på virksomhedens reelle drift, samt sund fornuft i henhold til, hvordan en virksomhed drives.

Læs mere hos iso.org.

Cases

Baggrund

ProcessManager blev stiftet i København den 1. januar 2004. Fokus lå i starten på strategi og effektivisering men skiftede forholdsvis hurtigt til at opbygge ledelsessystemer. Vægten lå på helstøbte systemer, som favnede hele virksomheden, satte kunden i centrum og fastlagde/udpakkede processer på en helt ny, enkel og visuel måde.

ProcessManager Cloud blev udviklet for at have et supernemt system at arbejde med, og som var skræddersyet til netop vores måde at kortlægge og udpakke processer på. Den allerførste udgave blev lanceret i 2007 i samarbejde med Gentofte Kommunes Social- og Sundhedsforvaltning.  Det viste sig hurtigt, at dette system var helt oplagt for virksomheder, der ønskede en certificering. Eller som var trætte af gamle og tunge systemer.

Med ProcessManager Cloud kan man etablere enkle systemer, som bygger videre på virksomhedens eksisterende systemer og information, og som netop mødte kravene i de forskellige standarder.

I dag har vi en stærk ekspertise, og gennemprøvede skabeloner, for ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, ISO 27001, ISO 22000 og GMP+ TS 1.9

Få Et Tilbud

All rights reserved ©
Process Manager
Process Manager